Fizikai tudományok

Kedves Diákok!

A verseny fizika fordulójában öt kis videó beküldését várjuk Tőletek, összesen maximum 100 pontért. Természetesen nem kötelező mind az öt beküldése, kevesebbel is lehet és érdemes pályázni.

Az F1 feladathoz három (F1a.mp4, F1b.mp4, F1c.mp4 elnevezésű), egyenként 3-5 perc hosszúságú videó elkészítését, az F2 feladathoz egy (F2.mp4 elnevezésű) 5-10 perc hosszúságú videó összeállítását, míg az F3 feladathoz egy (F3.mp4 elnevezésű) 3-5 perc hosszúságú videó megalkotását kérjük. A megadott időhosszaktól kis mértékben el lehet térni, de a jelentős eltérés pontlevonással jár. A felvételeket akár kamerával, akár mobiltelefonnal rögzíthetitek, a vágás- szerkesztést tetszőleges programmal végezhetitek (javasoljuk például a https://www.microsoft.com/hu-hu/p/free-video-cutter-joiner/9p2f2j2plp48?activetab=pivot:overviewtab linkről ingyenesen letölthető és nagyon egyszerűen használható Free Video Cutter Joiner programot). 

A versenyfeladat bükéldési címe: nagy.peter@gamf.uni-neumann.hu
 F1 feladat: „Szemfényvesztés”

Az illúzió lényege, hogy „varázslat” látszatát keltjük, azaz olyan jelenséget hozunk létre, amely egy átlagember számára megmagyarázhatatlannak, csodának, mágikusnak tűnik. Hogy világosabb legyen számotokra mire gondolunk, kérjük nézzétek meg az általunk készített telekinezis.mp4 videót. Az ezoterikus világban telekinézisnek nevezik testek közvetlen érintkezés és ismert fizikai hatások alkalmazása nélküli „távolhatással” való mozgatását és ezt rendkívüli, varázslatos képességnek tekintik. A videón bemutatunk egy telekinetikus mozgatást: egy asztal felületén gurítgatunk egy golyót ide-oda, bármiféle tetten érhető, ismert hatás nélkül. (Fontos, hogy nem alkalmaztunk semmiféle videótechnikai vizuális trükköt, azaz csak az látszik a videón, amit egy ott jelen levő ember látna!)

  • F1a feladat [10 pont]

Leplezzétek le a telekinézis videónk titkát! Készítsetek egy F1a.mp4 nevű (3-5 perc hosszúságú) videót, amelyben tömören, szabatosan és közérthetően elmagyarázzátok, hogy szerintetek milyen valós fizika hatás áll a jelenség mögött, valamint lehetőleg mutassatok be egy egyszerű példát ennek a fizikai hatásnak a szemléltetésére.

  • F1b feladat [25 pont]

Váljatok illuzionistává, azaz gondoljatok ki, valósítsatok meg és filmezzetek le egy hasonló csodásnak, érthetetlennek látszó jelenséget, azaz készítsetek el egy F1b.mp4 nevű (2-4 perc hosszúságú) videót, amelyben egy átlagember számára megmagyarázhatatlannak, varázslatosnak tűnő történés, jelenség látható. (Ti sem alkalmazhattok videó-trükköt, a videón csak az lehet, amit egy jelen levő ember a saját szemével látna!)

  • F1c feladat [5 pont]

Leplezzétek le a saját „mágikus” videótok titkát! Készítsetek egy F1c.mp4 nevű (3-5 perc hosszúságú) videót, amelyben tömören, szabatosan és közérthetően elmagyarázzátok, hogy szerintetek milyen valós fizikai hatás áll a jelenség mögött, valamint lehetőleg mutassatok be egy egyszerű példát ennek a hatásnak a szemléltetésére.

F2 feladat: „Mérőeszköz építése” [35 pont]

A természettudományok lényegi mozzanata a mérés, amely célirányosan készített mérőeszközökkel pontos adatokat szolgáltat egy adott jelenségkör vizsgálatához.

Számtalan konkrét gyakorlati esetben fontos ismerni a különböző folyadékok, elegyek sűrűségét. Tervezzetek és készítsetek egyszerű, egy átlagember otthonában fellelhető anyagokból megépíthető úszó folyadéksűrűség-mérőt és állítsatok össze róla egy F2.mp4 nevű, 5-10 perc hosszúságú videót, amely az alábbiakat tartalmazza:

  • az úszó folyadéksűrűség-mérő működésének fizika alapjai tömören, de érthetően elmondva,
  • a saját mérőeszköze megépítési folyamatának bemutatása,
  • a megépített mérőeszköz kalibrálása, azaz az úszóról leolvasható bemerülés és folyadéksűrűség közötti kapcsolat megállapítása ismert sűrűségű folyadékokkal, javasoljuk közönséges csapvíz és konyhasó különböző töménységű oldatát használni, térfogat- és tömegmérésből számolt sűrűségértékekkel,
  • néhány hétköznapi folyadék tej, étolaj, rostos üdítő, alkohol stb. sűrűségének megmérése a saját készítésű úszó folyadéksűrűség-mérővel.
F3 feladat: „Nők a természettudományokban” [25 pont]

A természettudományok fejlődéséhez jónéhány hölgy járult hozzá kiemelkedő eredményekkel. Szeretnénk, hogy Ti, kedves Diáklányok jobban beleássátok magatokat a tudománytörténet ezen aspektusába, ezért kérjük, hogy tetszésetek szerint válasszatok egy neves tudós hölgyet a természettudományok (azon belül is lehetőleg a matematika, fizika, informatika) területéről és készítsetek az életéről, munkásságáról, eredményeiről, méltatásáról egy F3.mp4 nevű, 3-5 perc hosszúságú érdekes, figyelemfelkeltő és informatív videót.